گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بررسی گزارش تجارت الکترونیک سال 1398

بدون دیدگاه

سلام

اخیرا گزارش سالانه تجارت الکترونیک سال 1398 رو که مرکز توسعه تجارت الکترونیک منتشر کرده با دقت بیشتری بررسی کردم. ضمن اینکه می توانید فایل را از اینجا دانلود کنید، خواستم کمی از آمار و ارقام رو با هم بررسی کنیم.
عددهایی که برام جالب بودند رو جدا کردم و تقدیم میکنم ( آمار سال 1398ایران) و در پست بعدی تحلیل کوتاه خودم رو ارائه می کنم.

✅ ✅ در این آمار آمده :

✅ بیش از 88% ارتباطات اینترنت مربوط به شبکه 3G و 4G هست.

✅ متوسط سرعت اینترنت ما: حدود 30مگابیت بر ثانیه

✅ متوسط جهانی: 35 مگابیت بر ثانیه

✅ تعداد کاربران اینترنت در ایران 47 میلیون نفر

✅ ضریب نفوذ اینترنت در ایران : 94%

✅ ضریب نفوذ تلفن همراه: 54%

✅ ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی : 57%

✅ تعداد کاربران اینترنت در ایران : 73 میلیون نفر (رتبه 15 جهان)

✅ سهم تراکنش های خرید اینترنتی نسبت به کل تراکنش های بانکی : 4%

✅ متوسط مبلغ تراکنش های تجارت الکترونیکی : 279000 تومان

✅ با توجه به میزان تورم در سال 98، حجم حقیقی تجارت الکترونیکی در اون سال 42% نسبت به سال قبل افزایش داشته.

✅ نسبت حقیقی حجم تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی (بدون نفت) : 0.14% (رشد40 درصدی سالانه)

✅ تعداد کل معاملات : 1.5 میلیارد معادل 2.960.000.000 میلیون ریال

✅ 87% افراد از سرمایه شخصی برای راه اندازی کسب و کارشون استفاده میکنند.

✅ در کنار سایت فروشگاهی، میزان استفاده از پلتفرم های جانبی قابل توجه است : شبکه های اجتماعی : 68% | اپلیکیشن موبایل : 26% | پیام رسان ها : 6%

✅ فراوانی کسب و کارهای تجارت الکترونیک : 42% فروش کالا | 34% فروش خدمات | 24% هردو

✅ بخش های مرتبط با فروش، آموزش، گردشگری، برنامه نویسی، انتشاراتی به تریب بیشتری میزان فراوانی را داشتند.

✅ تعداد مجوزهای ای نماد حقوقی : 25%
✅ تعداد مجوزهای ای نماد حقیقی : 75%

✅ افراد با میانگین سنی 30-40 سال 50% صاحبان کسب و کارهای تجارت الکترونیک رو تشکیل دادند. در دو رده سنی 20-30 سال و کمتر از 20 سال کاهش تقاضا و در رد سنی بالای 50 سال افزایش تقاضا برای مجو ای نماد وجود داشته.

✅ 87% از صاحبین کسب و کارها آقا بودند.

✅ ماههای شهریور، مهر، بهمن و اسفند بیشترین حجم فروش را داشتند.

✅ در میان خریداران ارقام 68% برای میانسالان و 72% برای آقایان به چشم می خورد.

🛑براساس آمار و ارقام منتشره پیرامون بازار تجارت الکترونیک ایران، براساس میزان ضریب نفوذ اینترنت و علی الخصوص تلفن همراه، افزایش دسترسی ها و سرعت در شبکه اینترنت، به نظر می رسد سال به سال فرصت ورود برای کسب و کارهایی که می توانند در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت کنند بیشتر می شود.

🛑 البته با توجه به جدی تر شدن مقوله اعطای نماد اعتماد الکترونیک، احتمالا اخذ این نماد، صاحب کسب و کار را با گرفتاری های قانونی بیشتری مواجه کند.

💯سهم تراکنش تجارت الکترونیک به کل تراکنش شبکه بانکی عدد بسیار کم 4% است. این عدد نشان دهنده وجود نیاز برای ورود صاحبین کسب و کار به این حوزه می باشد.

❎❎ همچنین با توجه به متوسط مبلغ تراکنشها (279هزار تومان) می تواند گفت که استفاده از گوشه های بازار (مثلا تمرکز به فروش کالای لوکس، یا تمرکز به فروش کالاهای با قیمت ثابت و پایین – مثلا همه کالاها 59.000 تومان) خیلی سریع می تواند منجر به گرفتن سهم بازار مناسب شود.

🛑 عدد بعدی که برای بنده جالب بود، میانگین سنی صاحبان کسب و کارها بود. نیمی از صاحبین کسب و کارهای تجارت الکترونیک در سن بین 30-40 هستند. در این رده سنی عموما افراد به دنبال یافتن تثبیت جایگاه شغلی خود هستند.رشد در این رده سنی نشان دهنده این است که افراد اعتماد بیشتری به فضای تجارت الکترونیک ( برای شکل دهی یک کسب و کار جدی ) پیدا کرده اند.

⛔️عدد 75% از صاحبین ای نماد، افراد حقیقی هستند، نشان می دهد صاحبین کسب و کارها تمایل دارند با هویت حقیقی خود اقدام به اخذ نماد اعتماد کنند و احتمالا کسب و کار خود را از مباحث مرتبط با پرداخت مالیات و .. دور نگه دارند.

👩🏻‍⚕️🧕و در آخر نقش بانوان هم در تعداد افراد صاحب کسب و کار تجارت الکترونیک و هم به عنوان خریدار، بسیار کم رنگ تر از چیزی است که باید باشد.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *