بسمه تعالی
باسلام
ضمن تشکر بابت اینکه بنده را برای همفکری با کسب و کار خودتان انتخاب نموده اید، جهت شفاف شدن موارد فی مابین و انتخاب صحیح مسیر آینده، موارد زیر را مدنظر داشته باشید.
جایگاه مشاور در کسب و کار یک جایگاه جانبی است و در سطوح مختلف می تواند به کسب و کارها خدمات ارائه نماید.
✅ مرحله ابتدایی:
در این مرحله مشاور به صاحبین ایده در فرآیندهای زیر کمک می نماید :
— تدوین بوم کسب و کار
— اعتبار سنجی ایده
— برآورد های مرتبط با هزینه و زمان اجرای پروژه
— تدوین استراتژی های ورود به بازار
— تدوین سندها و استراتژی های بازاریابی ( آنلاین و آفلاین )
و کلیه امور مرتبط با شکل دهی ایده و ورود به بازار
✅ مرحله رشد:
در این مرحله استارتاپ فرایند ورود به بازار خود را تجربه کرده و تمایل به ورود به مرحله رشد و جهش در بازار می باشد. اصلی ترین وظایف مشاور در این مرحله عبارتند از :
— تهیه و تدوین هک رشد
— تدوین استراتژی مارکتینگ
— بازبینی و اصلاح فرایند ها
✅ مرحله جذب سرمایه:
اصلی ترین وظیفه مشاور در این مرحله، آموزش و ارائه دیگر مرتبط با مسائل مالی به صاحبان کسب و کار می باشد.
تهیه صورت ها و برآوردهای مالی، تدوین اسناد رشد و طرح ریزی فرآیند جذب سرمایه، همراهی در فرآیند ارزشگذاری استارتاپ و.. از دیگر وظایف مشاور در این فاز می باشد.
✅ روال همکاری با استارتاپ ها :
در حال حاضر تصمیم گیری جهت عقد قرارداد مشاوره پس از یک جلسه اولیه (بصورت آنلاین یا آفلاین) با صاحبان استارتاپ صورت می پذیرد.
این جلسه که با هدف آشنایی انجام می پذیرد حداکثر 90 دقیقه و رایگان می باشد و پیش از روز جلسه، مجموعه سوالات زیر توسط صاحبین کسب و کار باید پاسخ داده شده و به ایمیل بنده ارسال گردد :
– شرح مختصری (حداکثر یک پاراگراف) از کاری که قبلا انجام دادید.
– دقیقاً چه خدمت و یا محصولی به مشتریان عرضه می کنید ؟
– کدام گروه از مشتریان، مشتریان هدف شما هستند ؟
– از کجای ایده کسب و کارتان میخواهید کسب درآمد کنید ؟
– بازار و رقبای بالقوه ایده تان را میشناسید ؟ شرحی از بازار و چند نمونه از رقبای جدی این حوزه را معرفی کنید.
– اگر فکر میکنید تنها بازیگر این حوزه هستید ( ایده تان قبلا اجرا نشده است ) به نظر شما چرا کسی به سراغ اجرای این ایده نیامده ؟
– استراتژی شما برای ورود به بازار چه بوده است و از چه نوع مشتریان بالقوه ای به عنوان هدف اولیه مشتریان استفاده کرده اید ؟
– با چه ابزارهایی تا کنون درباره محصول/وب سایت/اپلیکیشین خود با مخاطبین ارتباط برقرار کرده اید و از آن ها چه بازخوردی داشته اید ؟
– رقبای خود را بیشتر در چه کانال هایی فعالتر می بینید ؟ (محتوی، شبکه های اجتماعی، تبلیغات محیطی و…)
– میزان بودجه ای که برای بازاریابی (و بازاریابی دیجیتال) در نظر گرفته اید چه حدودی است ؟ ( تا 50 میلیون / تا 100 میلیون / تا 200 میلیون )
✅ زمان جلسه معارفه، با هماهنگی یکدیگر تعیین می گردد.
✅ حق مشاوره بعد از جلسه معارفه اولیه تعیین می گردد، اما روال کلی محاسبه حق مشاوره، محاسبه به صورت ساعتی و براساس نرخنامه سازمان نظام صنفی- مرجع صدور مجوز در مشاوره نرم افزار خواهد بود.
✅ بعد از جلسه معارفه، حداقل زمان جلسه مشاوره، 2 ساعت می باشد.
امیدوارم در کنار هم بتوانیم کسب و کار بهتری را شکل دهیم.
ارادتمند