گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازاریابی درونگرا – قسمت 14 (بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی1)

بدون دیدگاه

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (14)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

بسمه تعالی

در شماره های قبل درباره محتوا و نقش محتوای تاثیرگذار در بازاریابی آنلاین و علی الخصوص بازاریابی درونگرا صحبت کردم. از این قسمت قصد دارم نقش ” شبکه های اجتماعی ” در بازاریابی درونگرا یا به عبارتی ” بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ” را بررسی نمایم.

تعریف بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی : عبارت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing ( SMM ) به معنی استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان برای معرفی و گسترش نام تجاری، افزایش فروش و ترافیک وب سایت است. این فعالیت شامل انتشار محتوای کاربردی و تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی ، درگیر شدن با مخاطبین ، تجزیه و تحلیل فعالیت ها در شبکه های اجتماعی می شود.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ابتدا با انتشار محتوای مرتبط با کسب و کارها معرفی شد. کسب و کارها از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار محتوای مرتبط با خود نمودند. هدف اولیه از انتشار این محتوا معرفی فعالیت ها و افزایش بازدید وب سایت بود، اما با گذر زمان گوشه چشمی هم به تاثیر افزایش بازدید در فروش محصولات و خدمات داشتند. اما امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار مفید در اختیار کسب و کارها برای تحلیل رفتار مخاطبین، افزایش یا کاهش تاثیرگذاری فعالیت های بازاریابی و شناخت ذهنیت کاربران نسبت به هویت برند به کار گرفته می شود. در برخی موارد شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری مفید و کاربردی در اختیار روابط عمومی ها مورد بهره برداری قرار می گیرد.

کارکردهای شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها :

  1. اطلاع از نظرات و عکس العمل های کاربران نسبت به فعالیت های کسب و کار: کسب و کارها از ابزارهای شنود ( رصد ) شبکه های اجتماعی می توانند به این هدف دست یابند.
  2. اطلاع از میزان تاثیرگذاری کسب و کار در میان کاربران : به کمک ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی می توان به میزان بازدید، اشتراک گذاری، درگیر شدن کاربران با محتوای منتشر شده دست پیدا نمود.
  3. تبلیغات هدفمند در شبکه های اجتماعی : تقریبا همه شبکه های اجتماعی به کسب و کارها امکان تبلیغ هدفمند را به کاربران می دهند. کسب و کارها می توانند تبلیغات خود را برای مخاطبین هدف ( مثلا براساس موقعیت مکانی، سن، سلائق و علائق ) بصورت هدفمند ارسال نمایند.

اما استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی چه مراحلی دارد ؟ در این نوشتار سعی می کنم به صورت کاملا ساده و کاربردی مراحل استفاده از شبکه های اجتماعی را قدم به قدم شرح دهم.

گام های اصلی استفاده از شبکه های اجتماعی :

  • تدوین استراتژی :

بدون تدوین استراتژی حضور در شبکه های اجتماعی بی هدف و کاملا تصادفی خواهد بود.

برای تدوین استراتژی حضور در شبکه های اجتماعی می بایست به این سه پرسش، پاسخ دهید :

  • اهداف کسب و کار شما از حضور در شبکه های اجتماعی چیست ؟

پیش از ورود به شبکه های اجتماعی باید بتوانید مشخص کنید که شبکه های اجتماعی چگونه می توانند اهداف کسب و کار شما را محقق نمایند. برخی از کسب و کارها از شبکه های اجتماعی برای افزایش شناخت کاربران از کسب و کارشان استفاده می کنند. برخی دیگر برای هدایت ترافیک بازدیدکننده به سمت وب سایت شان و برخی دیگر به افزایش فروش فکر می کنند. انتخاب هریک از این اهداف سمت و سوی فعالیت شما را در شبکه های اجتماعی تعیین می نماید.

  • کدام شبکه (های ) اجتماعی را برای فعالیت انتخاب می نمایید ؟

بنا به نوع بازاریابی و میزان تاثیری که از حضور در شبکه های اجتماعی انتظار می رود باید نوع شبکه اجتماعی را انتخاب نمود. نوع محتوایی که قصد دارید منتشر نمایید نیز تاثیر مهمی در انتخاب شبکه های اجتماعی شما دارد.

به عنوان مثال در شبکه اجتماعی توییتر اکثر محتوا به صورت متن ( و گاهی تصویر ) منتشر می گردد و یا شبکه اجتماعی یوتیوب و آپارات محتوای قابل انتشار فقط ویدئو است. لازم به ذکر است این مطلب به این معنی نیست که فقط باید یک شبکه اجتماعی را انتخاب و از بقیه غافل شد، بلکه به این معنی است که بنا به نوع محتوایی که در حال تولید آن هستید می بایست شبکه اجتماعی هدف را انتخاب نمایید.

  • چه نوع محتوایی می خواهید در شبکه های اجتماعی منتشر نمایید ؟

اینکه محتوایی که قصد دارید در شبکه اجتماعی منتشر نمایید، چه نوع محتوایی است نقش مهمی در تدوین استراتژی حضور شما در شبکه های اجتماعی دارد و نوع مخاطب شما نقش مهمی در انتخاب محتوی.

انتخاب نوع مخاطب در نوع و سبک محتوایی که منتشر می کنید نقش مهمی دارد. به عنوان مثال اگر شما فروشنده اقلام مربوط به کودکان و نوجوانان هستید، مخاطب شما والدین هستند و باید برای ایشان محتوا تولید نمایید. توجه به سن، جنسیت، مکان فیزیکی، سطح سواد و… مخاطبین از جمله نکاتی است که در تولید محتوای مرتبط می بایست مورد توجه قرار گیرد.

نکته مهم اینکه هر زمان که نیاز باشد براساس سطح فعالیت خود می تواند استراتژی خود را در شبکه های اجتماعی تغییر دهید.

در شماره های بعد به گام های دوم تا پنجم ورود به شبکه های اجتماعی خواهم پرداخت.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *