گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازاریابی درونگرا – قسمت 15 (بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی2)

بدون دیدگاه

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (15)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

بسمه تعالی

از شماره قبل موضوع ” بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ” را آغاز کردیم و در بخش اول به ضرورت تدوین استراتژی برای حضور در شبکه های اجتماعی پرداختیم.

گفته شد که برای تدوین استراتژی لازم است که به پرسش های زیر براساس کسب و کار خود پاسخ مناسب دهید :

  • اهداف کسب و کار شما از حضور در شبکه های اجتماعی چیست ؟
  • کدام شبکه (های ) اجتماعی را برای فعالیت انتخاب می نمایید ؟
  • چه نوع محتوایی می خواهید در شبکه های اجتماعی منتشر نمایید ؟

بعد از پاسخ به این پرسش ها به مرحله  ” برنامه ریزی و انتشار ” وارد می شویم.

  • برنامه ریزی و انتشار محتوی

همانطور که می دانیم فرایند بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی برای اکثر کسب و کارها با حضور مداوم در این شبکه ها آغاز می شود. اکثر مدیران معتقدند باید سعی کنیم بیشتر در معرض دید کاربران قرار داشته باشیم. این تصور که انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی به سادگی بروز رسانی یک پست وبلاگ یا انتشار یک مطلب در وب سایت شخصی است، تصور رایجی است که در میان اکثر مدیران وجود دارد. اما بایستی توجه کرد علاوه بر محتوای مناسب، معیارهای دیگری نیز می بایست در فرایند انتشار محتوی مدنظر قرار گیرند.

دو معیار اصلی که باید تمام کسب و کارها برای فعالیت در شبکه های اجتماعی رعایت نمایند عبارتند از : زمان انتشار و تعداد انتشار

به یاد داشته باشیم که محتوای مناسب و تاثیرگذار اگر به موقع و در شرایط مناسب در اختیار کاربران قرار نگیرد، به هیچ وجه تاثیر مدنظر را نخواهد داشت. یکی از بهترین کارها برای تنظیم نحوه انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی استفاده از “تقویم انتشار محتوی ” است. به کمک این تقویم مدیران کسب و کارها ( یا کارشناسان بازاریابی ) می توانند زمان، تعداد و کیفیت انتشار محتوی را در هریک از شبکه های اجتماعی مرتبط با کسب و کارشان تنظیم نمایند.

البته تعداد تکرار و یا زمان های انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف بسته به نوع کسب و کار و جامعه مخاطب آن متفاوت است و هیچ نسخه واحدی برای تنظیم تقویم محتوایی وجود ندارد. هر کسب و کار بنا بر بررسی و تحلیل محتواهای پیشین و تحلیل عکس العمل کاربران ( شامل بازدید، لایک، کامنت و… ) در بازه های زمانی مختلف می تواند زمان هایی که کاربران هدف بیشترین ارتباط را با آن ها دارند، رصد کرده و رفتار مخاطبین را یک معیار تدوین تقویم محتوی در نظر بگیرد. همچنین در صورتیکه کسب و کار شما به تازگی در شبکه های اجتماعی فعال شده است، از تحلیل فعالیت های زمانی و بازخوردهای صفحات کسب و کارهای مشابه، همکار و رقبا نیز می توانید اطلاعات ابتدایی مناسبی جهت تدوین تقویم محتوایی استخراج نمایید.

امروزه ابزارهای اینترنتی زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند محتوای مدنظرتان را درست در زمان مناسب منتشر نمایید. این ابزارها با ارائه یک سیستم زمانبندی می توانند در وقت و هزینه شما صرفه جویی نموده و خیال شما را از زمان دقیق انتشار محتوای مدنظر در شبکه اجتماعی مدنظر راحت نمایند.

  • توجه به مخاطب ( درگیر شدن به مخاطب )

همزمان با افزایش فعالیت محتوایی شما در شبکه های اجتماعی، کسب و کار شما بیشتر شناخته می شود. کاربران اقدام به درج کامنت و اظهار نظر در مورد مطالب شما می کنند، شما را منشن میکنند ( معادل فارسی اینو نمیدونم، ببخشید )  و یا ممکن است با دیگر کاربران در مورد کسب و کار شما صحبت کنند.

در این شرایط لازم است شما بتوانید مجموعه نظرات و فعالیت کاربران پیرامون کسب و کار خود را رصد نمایید. اگر نسبت به کسب و کار شما بازخورد مثبت نشان می دهند، تلاش کنید این بازخورد را با عکس العمل مناسب و ارائه خدمات با کیفیت تر افزایش دهید و اگر بازخورد منفی دریافت کردید، لازم است به کمک تیم پشتیبانی و یا امور مشتریان به رفع مشکلات مطرح شده بپردازید. در هر صورت نباید از عکس العمل کاربران نسبت به کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی غافل باشید.

در ابتدای فعالیت شما در شبکه های اجتماعی رصد فعالیت مخاطبین کار زمانبری نیست، اما همزمان با رشد فعالیت ها و افزایش بازخوردهای مخاطبین، لازم است ساز و کار دقیق و منظمی جهت دریافت بازخوردها چیده شود و برای هر نوع بازخورد ( اعم از مثبت و منفی ) آماده باشید.

برای بررسی بازخوردهای مخاطبین هم ابزارهای اینترنتی وجود دارد که در صورت فراگیر شدن فعالیت کاربرانتان می توانید از این ابزارها استفاده نمایید.

گام های سوم و چهارم بازاریابی از طریق شبکه های  اجتماعی در این شماره به صورت مختصر بررسی شدند و در شماره بعد گام های پنجم و نهایی را مطرح خواهیم نمود.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *