گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازاریابی درونگرا – قسمت 18 (سئو و موتورهای جستجو 2)

بدون دیدگاه

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (۱۷)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

در شماره قبل به معرفی SEO به عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی دیجیتال پرداختیم و ارتباط آن با بازاریابی محتوایی را بررسی کردیم. در این شماره قصد داریم تعدادی از معیارهای مهمی که یک بازاریاب دیجیتال ( Digital Marketer ) و یا مدیر یک کسب و کار اینترنتی نیاز است آن ها را دائم رصد نماید معرفی نماییم.

پیش از معرفی معیارها بهتر است ابتدا کمی درباره ساز و کار موتورهای جستجو در مواجه با وب سایت ها و به «نحوه رتبه بندی» سایت ها (Ranking) آن ها بیشتر بدانیم.

در SEO ، رتبه بندی به موقعیت محتوای شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) اشاره دارد.قرار گرفتن در نتیجه رتبه بندی شماره یک به این معنی است که وقتی افراد به جستجوی یک اصطلاح خاص می پردازند ، صفحه وب سایت شما اولین نتیجه خواهد بود. برای اهمیت قرار گرفتن در رتبه های بالاتر کافیست بدانید که نیمی از کسانیکه درباره یک موضوع جستجو میکنند از 3 نتیجه اول گوگل فراتر نمی روند و 90% افراد در زمان جستجو هیچگاه به صفحات دوم به بعد مراجعه نمیکنند.

اما موتورهای جستجو – علی الخصوص گوگل – برای رتبه بندی و نمایش وب سایت ها چگونه عمل میکنند ؟

موتورهای جستجو به کمک ابزاری که آن را Spider می نامند، محتویات سایت ها را بررسی میکنند. Spider عملا یک قطعه کد نرم افزاری است که سایت را دقیقا شبیه یک انسان « مشاهده » و سپس صفحات دارای محتوای مفید را در فهرست های موتور جستجو فهرست گذاری می کنند، سپس در زمان مراجعه یک کاربر و جستجوی یک عبارت، از میان میلیاردها صفحه ای که در مرحله قبل آن ها را فهرست گذاری کرده، نزدیک ترین صفحاتی که به عبارت مورد جستجو نزدیک باشد را نمایش می دهد.

عبارت هایی که کاربران در مورد آن ها جستجو می کنند از دید موتورهای جستجو ” Keyword ” نام دارند. شاید فکر کنیم رتبه بندی موتورهای جستجو، فقط به کمک این کلمات کلیدی است، اما نه! موتورهای جستجو معیار مهمتر دیگری دارند به نام «کیفیت اطلاعات».

براساس اعلام گوگل، عوامل زیر نقش مهمی در فهرست بندی صفحات یک وب سایت – و در نتیجه نمایش آن به کاربران – دارند :

  • هدف صفحه ( The Purpose of the Page ) : منظور این است که صفحه مدنظر با چه هدفی طراحی، محتوی گذاری و منتشر شده است.
  • تخصص، اعتبار، امانتداری : این موارد نه تنها درباره محتوایی که منتشر شده است مورد بررسی قرار میگیرد، بلکه تخصص فرد – افراد – تولیدکننده محتوی نیز مدنظر قرار می گیرد.
  • کیفیت و مقدار محتوای تولید و منتشر شده
  • اطلاعات وب سایت، همچنین اطلاعات پیرامون تولید کننده – های – محتوای وب سایت
  • شهرت وب سایت و تولیدکنندگان محتوی آن

همانطور که مشاهده می کنید گوگل دقیقا شبیه یک انسان هوشمند تلاش می کند تمامی عوامل موثر برای رسیدن کاربران به بهترین نتایج ممکن حاصل از جستجو برسند.

  • عبارت On-Page SEO و  Off-Page SEO به چه معناست ؟

دو واژه ای که هنگام مطالعه در مورد عوامل رتبه بندی وب سایت ها زیاد به آن ها اشاره می شود،  سئو درون صفحه و سئو خارج از صفحه است.

سئو درون صفحه به مواردی اشاره می کند که شما می بایست در وب سایت خود آن ها را رعایت نمایید. مواردی از قبیل کدنویسی استاندارد، محتوای بهینه سازی شده و… که در درون وب سایت شما صورت می پذیرد.

سئو خارج از صفحه به اقدامات انجام شده در خارج از سایت شما با هدف ایجاد و افزایش اعتماد و اطمینان دیگران نسبت سایت انجام می گیرند، کارهایی شبیه ایجاد لینکهای مناسب با دیگر وب سایت ها، ایجاد سیگنالهای اجتماعی مثبت به کمک شبکه های اجتماعی و کارهایی از این قبیل …

در رتبه بندی توسط موتورهای جستجو، هر دو فاکتور ذکر شده نقش دارند.

فاکتورهای رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل :

  • امنیت و در دسترس بودن وب سایت
    • رعایت کدنویسی استاندارد، استفاده از Sitemap دقیق و حرفه ای ( Sitemap معاری و نقشه سایت شما را به موتورهای جستجو نمایش می دهد.)
    • سایت شما برای ربات های جستجوگر گوگل قابل «دسترسی» باشد. به کمک فایل robot.txt می توانید به گوگل برای یافتن صفحات سایت خود کمک کنید.
    • داشتن تاییدیه امنیتی    SSL ( Https به جای Http )
  • سرعت سایت ( همچنین سرعت سایت در تلفن همراه )
  • قابلیت مشاهده وب سایت در تلفن همراه (Mobile Friendliness )
  • طول عمر ، اعتبار و کیفیت آدرس وب سایت
  • محتوای بهینه و استاندارد ( چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت )
  • رعایت اصول فنی سئو
  • تجربه کاربر از مواجه با وب سایت شما : گوگل پای هوش مصنوعی را در رتبه بندی وب سایت ها باز کرده است و براساس حضور هوش مصنوعی در این حوزه، تجربیات کاربر از مواجه با سایت شما مدنظر قرار می گیرند.
  • لینک سازی : اینکه وب سایت شما به چه وب سایت هایی لینک داده و از چه وب سایت هایی لینک گرفته است بسیار مهم و تاثیرگذار است.
  • رابطه وب سایت و شبکه های اجتماعی : برخورد کاربران شبکه های اجتماعی با وب سایت شما در رتبه بندی گوگل نقش زیادی دارد. بازنشر کردن محتوای وب سایت شما در شبکه های اجتماعی عامل بسیار مهمی است.
  • اطلاعات دقیق و تایید شده پیرامون کسب و کار شما


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *