گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازارهای درونگرا – قسمت 19 (ابزارها)

بدون دیدگاه

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (19)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

بعضی از علاقمندان به سینما معتقدند که بهترین فیلم های که دیدند، فیلم هایی بودند که موضوعات خود را غیرمستقیم و در لفافه به مخاطبین عرضه کرده اند. واقعیت آن است که کارگردان و نویسندگان چنین فیلم هایی این کار را خیلی دقیق و حرفه ای انجام میدهند. ترکیبی از تصویر، موسیقی زمینه، صدا، جلوه های ویژه و… ذهن مخاطب را درگیر موضوعاتی می کند که کارگردان قصد دارد به وی القا کند و مخاطب نیز «آگاهانه» ذهن خود را در معرض آن قرار می دهد.

این دقیقا کاری است که متخصصین بازاریابی درونگرا انجام می دهند یعنی القاء غیر مستقیم موضوعات مدنظر به مخاطبین و اصلی ترین اثری که این نوع بازاریابی دارد ایجاد «اعتماد» پایدار میان کسب و کار و مخاطبین می باشد.

بازاریابی درونگرا یک مفهوم کلی است که تاکتیک های – روش های اجرایی – زیادی را شامل می شود و در این شماره قصد داریم بخشی از ابزارهای مرتبط با بازاریابی درونگرا را بررسی کنیم :

  1. وبلاگ: بنا به تحقیقات هاب اسپات – موسسه ای که مفهوم بازاریابی درونگرا را در سال 2006 معرفی کرد – بازاریاب هایی که از وبلاگ به عنوان یک ابزار دائمی و منظم انتشار محتوی استفاده می کنند 13 برابر بیشتر از دیگر بازاریاب های فعال نرخ بازگشت دارند. وب سایت کسب و کارهایی که حداقل 16 پست وبلاگ در یکماه منتشر می کند به طور میانگین ماهانه 3.5 برابر دیگر کسب و کارهایی به طور نامنظم وبلاگ های خود را بروز میکنند، بازدیدکننده دارند. هرچه وبلاگ کسب و کار شما جنبه آموزشی بیشتری داشته باشد و بصورت منظم بروز رسانی شود اعتماد مخاطب به کسب و کار شما بیشتر می شود و در نتیجه این مخاطب به بخش پایین تری در قیف بازاریابی هدایت می شوند. ( در مورد قیف بازاریابی در شماره های قبل توضیحاتی ارائه شده است.)
  2. اینفوگرافی : علیرغم جذابیت و مفید بودن محتوای متنی، کاربران همیشه وقت و حوصله مطالعه متن را ندارند و ترجیح می دهند به جای مطالعه 2000 کلمه پیرامون یک موضوع، یک تصویر حاوی اطلاعات منظم و طراحی شده را بررسی و مطالعه کنند. نکته مهم این است که اگر محتوایی که به وسیله اینفوگرافی ارائه می شود واقعا با کیفیت و ارزشمند باشد، این اینفوگرافی به سرعت توسط کاربران برای دیگران نیز ارسال می گردد و کسب و کار شما به همین سرعت شناخته می شود.
  3. کتاب الکترونیک ( EBook ): نوشتن کتاب الکترونیک با هدف معرفی غیرمستقیم خدمات یا محصولاتی که یک کسب و کار ارائه می کند کار بسیار تاثیرگذار و البته مهمی است. بعضی کسب و کارها مطالبی را به عنوان کتاب الکترونیک منتشر می کنند که به هیچ وجه برای کاربران مفید نیست.  نکته مهم این است که باید توجه کنید که واقعا در حال نوشتن یک «کتاب» هستید، تنها تفاوت در این است که رایگان در اینترنت  منتشر می شود. اما باید کیفیت و موثق بودن اطلاعات موجود در آن را کاملا مدنظر داشت وگرنه بازخورد مناسبی نخواهد داشت.
  4. بررسی موردی ( داستان موفقیت مشتریان ) : انتشار تجربیات موفق مخاطبین پیرامون خدمت یا محصول شما همیشه یکی از روش های انتقال غیرمستقیم مزایای محصول یا خدمات کسب و کارها بوده است.تصور کنید کسب و کار شما در حوزه تولید نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان فعالیت می کند. انتشار داستان های موفقیت کاربران و تاثیرات استفاده از نرم افزار شما بر کسب و کار خریداران نرم افزار شما این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که : « یعنی این نرم افزار برای ارتباط با مشتریان ِکسب و کار من نیز موثر است ؟» شاید بتوان گفت بهترین کاربرد انتشار داستان های موفقیت دیگر مشتریان، شکستن گارد مشتریان بالقوه جلو تبلیغات است. مشتریان بالقوه با مشاهده این نمونه داستان های موفقیت احساس همراهی با کسب و کار شما خواهد کرد.
  5. برگزاری وبینار : در ادبیات دیجیتال به سمینارهای برخط، وبینار گفته می شود. محتوای متنی همیشه قادر به انتقال پیام و شخصیت کسب و کار شما نیستند. کتاب های الکترونیک، داستان های موفقیت، پست های وبلاگ و … همیشه یک جزء ناقص دارند و آن هم حضور «انسان» به صورت زنده و برخط است. وبینار نوعی از ابزار انتقال پیام است که در آن یکی از اعضای کسب و کار بصورت زنده و بدون واسطه تلاش می کند محتواهای مدنظر را به مخاطبین ارائه دهد. بی شک اگر این امر با کیفیت انجام پذیرد، اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به محتواهای متنی خواهد داشت.
  6. پادکست : پادکست نیز شبیه وبینار می تواند تاثیر بسیار خوبی در شناخت و ارتباط با مخاطبین داشته باشد. برای ساخت پادکست اصلا نیاز نیست تجهیزات پیچیده ای داشته باشید، یک لپ تاپ، یک میکروفن، یک نرم افزار ویرایش صدا کافی هستند تا پادکست شما را بسازند. انتشار مستمر پادکست های کوتاه ( مثلا هفته ای یک پادکست 30 دقیقه ای ) می تواند کسب و کار شما را در ذهن مخاطبین کاملا ماندگار نماید. ( در شماره های قبل، در همین صفحه یک ویژه نامه کامل با موضوع پادکست منتشر شده است.

بعضی از علاقمندان به سینما معتقدند که بهترین فیلم های که دیدند، فیلم هایی بودند که موضوعات خود را غیرمستقیم و در لفافه به مخاطبین عرضه کرده اند. واقعیت آن است که کارگردان و نویسندگان چنین فیلم هایی این کار را خیلی دقیق و حرفه ای انجام میدهند. ترکیبی از تصویر، موسیقی زمینه، صدا، جلوه های ویژه و… ذهن مخاطب را درگیر موضوعاتی می کند که کارگردان قصد دارد به وی القا کند و مخاطب نیز «آگاهانه» ذهن خود را در معرض آن قرار می دهد.

این دقیقا کاری است که متخصصین بازاریابی درونگرا انجام می دهند یعنی القاء غیر مستقیم موضوعات مدنظر به مخاطبین و اصلی ترین اثری که این نوع بازاریابی دارد ایجاد «اعتماد» پایدار میان کسب و کار و مخاطبین می باشد.

بازاریابی درونگرا یک مفهوم کلی است که تاکتیک های – روش های اجرایی – زیادی را شامل می شود و در این شماره قصد داریم بخشی از ابزارهای مرتبط با بازاریابی درونگرا را بررسی کنیم :

  1. وبلاگ: بنا به تحقیقات هاب اسپات – موسسه ای که مفهوم بازاریابی درونگرا را در سال 2006 معرفی کرد – بازاریاب هایی که از وبلاگ به عنوان یک ابزار دائمی و منظم انتشار محتوی استفاده می کنند 13 برابر بیشتر از دیگر بازاریاب های فعال نرخ بازگشت دارند. وب سایت کسب و کارهایی که حداقل 16 پست وبلاگ در یکماه منتشر می کند به طور میانگین ماهانه 3.5 برابر دیگر کسب و کارهایی به طور نامنظم وبلاگ های خود را بروز میکنند، بازدیدکننده دارند. هرچه وبلاگ کسب و کار شما جنبه آموزشی بیشتری داشته باشد و بصورت منظم بروز رسانی شود اعتماد مخاطب به کسب و کار شما بیشتر می شود و در نتیجه این مخاطب به بخش پایین تری در قیف بازاریابی هدایت می شوند. ( در مورد قیف بازاریابی در شماره های قبل توضیحاتی ارائه شده است.)
  2. اینفوگرافی : علیرغم جذابیت و مفید بودن محتوای متنی، کاربران همیشه وقت و حوصله مطالعه متن را ندارند و ترجیح می دهند به جای مطالعه 2000 کلمه پیرامون یک موضوع، یک تصویر حاوی اطلاعات منظم و طراحی شده را بررسی و مطالعه کنند. نکته مهم این است که اگر محتوایی که به وسیله اینفوگرافی ارائه می شود واقعا با کیفیت و ارزشمند باشد، این اینفوگرافی به سرعت توسط کاربران برای دیگران نیز ارسال می گردد و کسب و کار شما به همین سرعت شناخته می شود.
  3. کتاب الکترونیک ( EBook ): نوشتن کتاب الکترونیک با هدف معرفی غیرمستقیم خدمات یا محصولاتی که یک کسب و کار ارائه می کند کار بسیار تاثیرگذار و البته مهمی است. بعضی کسب و کارها مطالبی را به عنوان کتاب الکترونیک منتشر می کنند که به هیچ وجه برای کاربران مفید نیست.  نکته مهم این است که باید توجه کنید که واقعا در حال نوشتن یک «کتاب» هستید، تنها تفاوت در این است که رایگان در اینترنت  منتشر می شود. اما باید کیفیت و موثق بودن اطلاعات موجود در آن را کاملا مدنظر داشت وگرنه بازخورد مناسبی نخواهد داشت.
  4. بررسی موردی ( داستان موفقیت مشتریان ) : انتشار تجربیات موفق مخاطبین پیرامون خدمت یا محصول شما همیشه یکی از روش های انتقال غیرمستقیم مزایای محصول یا خدمات کسب و کارها بوده است.تصور کنید کسب و کار شما در حوزه تولید نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان فعالیت می کند. انتشار داستان های موفقیت کاربران و تاثیرات استفاده از نرم افزار شما بر کسب و کار خریداران نرم افزار شما این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که : « یعنی این نرم افزار برای ارتباط با مشتریان ِکسب و کار من نیز موثر است ؟» شاید بتوان گفت بهترین کاربرد انتشار داستان های موفقیت دیگر مشتریان، شکستن گارد مشتریان بالقوه جلو تبلیغات است. مشتریان بالقوه با مشاهده این نمونه داستان های موفقیت احساس همراهی با کسب و کار شما خواهد کرد.
  5. برگزاری وبینار : در ادبیات دیجیتال به سمینارهای برخط، وبینار گفته می شود. محتوای متنی همیشه قادر به انتقال پیام و شخصیت کسب و کار شما نیستند. کتاب های الکترونیک، داستان های موفقیت، پست های وبلاگ و … همیشه یک جزء ناقص دارند و آن هم حضور «انسان» به صورت زنده و برخط است. وبینار نوعی از ابزار انتقال پیام است که در آن یکی از اعضای کسب و کار بصورت زنده و بدون واسطه تلاش می کند محتواهای مدنظر را به مخاطبین ارائه دهد. بی شک اگر این امر با کیفیت انجام پذیرد، اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به محتواهای متنی خواهد داشت.
  6. پادکست : پادکست نیز شبیه وبینار می تواند تاثیر بسیار خوبی در شناخت و ارتباط با مخاطبین داشته باشد. برای ساخت پادکست اصلا نیاز نیست تجهیزات پیچیده ای داشته باشید، یک لپ تاپ، یک میکروفن، یک نرم افزار ویرایش صدا کافی هستند تا پادکست شما را بسازند. انتشار مستمر پادکست های کوتاه ( مثلا هفته ای یک پادکست 30 دقیقه ای ) می تواند کسب و کار شما را در ذهن مخاطبین کاملا ماندگار نماید. ( در شماره های قبل، در همین صفحه یک ویژه نامه کامل با موضوع پادکست منتشر شده است.


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *