گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازاریابی درونگرا – قسمت 20 (جمع بندی)

بدون دیدگاه

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (20)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

بعضی از متخصصین بازاریابی دیجیتال، از بازاریابی درونگرا به عنوان «بازاریابی با جیب خالی» نام می برند. آن ها معتقدند این نوع بازاریابی دیجیتال در مقایسه با دیگر روش های بازاریابی دیجیتال هزینه های کمتری را برای کسب و کارها دارد. در این شماره از مجموعه مقالات «معرفی بازاریابی درونگرا» که آخرین شماره از این مجموعه است قصد دارم بصورت مختصر آنچه در شماره های قبل را بررسی کردم برای مخاطبین ارائه نمایم.

  • بازاریابی درونگرا چیست ؟

اگر متخصصین بازاریابی یک کسب و کار بتوانند بجای آنکه با روش های تبلیغاتی مرسوم ( مثل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغاتی بیلبرد و …) و با تمرکز بر یکسری از اصول زمینه مراجعه مشتریان به کسب و کار را فراهم آورند، بازاریابی به روش درونگرا صورت پذیرفته است.

بازاریابی درونگرا را هم در فرآیند فروش می توان به خدمت گرفت و هم در فرآیند بازاریابی و جذب مشتریان. این نوع بازاریابی با تکیه بر سه مرحله جذب مخاطب، درگیر نمودن مخاطب و وابسته نمودن وی می تواند هم در فرآیند معرفی محصولات و خدمات و هم در فرآیند فروش و پشتیبانی و خدمات پس از فروش در کنار مشتریان بوده و کسب و کار و مشتریان را به یک معامله برد-برد نزدیک نماید که هم منافع کسب و کار حفظ شده و هم مشتریان از خدمات و محصولات بهترین بهره را ببرند.

  • اصلی ترین بخش های بازاریابی درونگرا کدامند ؟

تولید محتوای اصیل و مستمر ! مهمترین اصلی که در بازاریابی درونگرا باید مدنظر قرارداد تمرکز بر « تولید محتوای اصیل و دنباله دار » است. تولید محتوی می تواند با هدف ارائه راهکارهای شرکت برای مشکلات مشتریان، یا با هدف ارائه پاسخی برای نیاز(های) مشتریان انجام پذیرد، لذا این تولید محتوی است که با ترسیم چشم انداز صحیح و کاربردی، اعتماد و اعتبار را برای کسب و کار به ارمغان می آورد.

بازاریابی درونگرا به صورت کلی دارای دسته راهبرد می باشد:

  • راهبردهای جذب مخاطب

راهبردهای جذب مخاطب در بازاریابی درونگرا مبتنی بر تولید و انتشار محتوی پیرامون نیاز یا رفع مشکل مخاطبین فعالیت می نمایند. ابزارهایی مثل وبلاگ سازمانی و تولید محتوی در شبکه های اجتماعی که با محوریت نحوه کارکرد محصولات یا خدمات، نحوه حل مشکلات کاربران به وسیله محصول یا خدمت، بازخورد مشتریان و مباحث این چنینی به تولید و انتشار محتوی می پردازند.

براساس همین راهبرد توجه به اصول تولید محتوی مبتنی بر استانداردهای موتورهای جستجو حائز اهمیت می باشد، رعایت این اصول در نهایت به بهتر دیده شدن محتوای مربوط به کسب و کار در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو و بالا رفتن نرخ بازدید از وب سایت کسب و کار می انجامد.

ابزارهای مرتبط با این راهبرد :

  • تبلیغات در دیگر وب سایت ها
    • ساخت ویدئوهای مرتبط با محصولات و خدمات
    • وبلاگ های سازمانی
    • فعالیت در شبکه های اجتماعی
    • تولید محتوای مرتبط با خدمات و محصولات ارائه شده.
  • راهبرد همراه شدن با مخاطبین (Engage):

 در این راهبرد تمام تلاش تیم بازاریابی دیجیتال آن است که مخاطب ( مشتریان بالقوه و بالفعل ) را با مجموعه فعالیت های کسب و کار درگیر و همراه نمایند. ارائه توضیحاتی پیرامون روش های پشتیبانی و گارانتی محصولات و خدمات می تواند یکی از روش های پیاده سازی این راهبرد باشد. البته باید دقت کرد که بهتر است «فروشنده راهکار رفع مشکل یا نیاز مخاطب» باشیم تا «فروشنده محصول».

مشتریان علاقه دارند مشکلاتشان به کمک محصولات و خدمات کسب و کار شما رفع شود و ممکن است به «محصول یا خدمت» شما توجهی نکنند.

از جمله ابزارهای معرفی شده در این راهبرد می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • بازاریابی از طریق پست الکترونیک
    • تولید تیترهای جذاب با هدف ارتباط مستمر با کاربران
    • ربات های پاسخگوی آنلاین
    • اتوماتیک کردن فعالیت های مرتبط با بازاریابی و فروش ( مثل تولید خودکار صورتحساب ها )
  • راهبرد ایجاد رضایت برای مخاطبین (Delight):

این راهبرد با ایجاد رضایت مشتریان از محصولات یا خدمات ارتباط مستقیمی دارد. نتیجه مستقیم اتخاذ این راهبرد بالا بردن سطح رضایت و شادی مشتریان از محصولات یا خدمات شرکت می باشد. اخذ بازخوردهای دقیق از مشتریان، پاسخگویی برخط به سوالات و نیازهای مشتریان از ابزارهای مهم این راهبرد هستند.دنبال کردن صحبت های مشتریان در شبکه های اجتماعی پیرامون کسب و کار یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد رضایت در مخاطبین می باشد.

باید توجه داشت که مشتریان راضی از کسب و کار شما می توانند «سفیران و مبلغین» کسب و کار شما باشند، به این معنی که شما با صرف هزینه های ناچیز مشتریان را وادار به تبلیغ و بازاریابی غیرمستقیم برای محصولات و خدمات شما می کنید.

  • از جمله ابزارهای مرتبط با این راهبرد میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
    • محتوای هوشمندانه و با کیفیت
    • ابزارهای پاسخگویی برخط
    • بازاریابی از طریق پست الکترونیک
    • ابزارهای خودکارسازی فرایند بازاریابی

در این سلسله مقالات تلاش شد خوانندگان گرامی با اصول و مبانی بازاریابی درونگرا به عنوان یک روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوند. امید که با بکار گیری روش های مطرح شده کسب و کارهای دیجیتال بتوانند سهم بیشتری از بازارهای تخصصی خود را داشته باشند.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *