گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بررسی تبلیغات بایا

بدون دیدگاه

بسمه تعالی
✅خب از سری پست های بررسی ، بریم سراغ این تبلیغی که بخش زیادی از تبلیغات تلویزیونی این روزها رو به خودش اختصاص داده.
اول بگم که این نظر کاملا شخصیه و ممکنه غلط یا درست باشه.
دوم هم اینکه از دید کسب و کاری بررسیش می کنم و نه ارتباطات و مسائل پشت پرده.

🔆بریم سراغ « بایا » !

ببینید اینطور که به نظر میاد این سایت قراره یک MarketPlace باشه.
مارکت پلِیس محلی است که تحت وب(یا موبایل) ساخته میشه تا فروشندگان و تولیدکنندگان به مشتریان متصل می شوند با این هدف که محصولات راحت تر فروش بروند.

✅مارکت‌پِلِیس ها معمولا یک پلتفرم هستن و پلتفرم هم در کمترین حالت، 2 طرف داره.(یک طرف عرضه کننده، یک طرف مصرف کننده) [Double-Sided Platform]

مشهورترین مارکت‌پلیسی که ما توی ایران می شناسیم، «دیجی‌کالا» هست که از یک فروشگاه اینترنتی تبدیل شد به مارکت‌پلیس.

اما در فرآیند بازاریابی مارکت‌پلیس معمولا قضیه مرغ و تخم مرغ پیش میاد. سوالی که پیش میاد اینه اول باید روی عرضه کننده ها تمرکز کنیم یا مصرف کنندگان؟
عموما توصیه میشه تمرکز ابتدایی رو روی یک طرف(ساید) داشته باشید اما از طرف(ساید) دیگه غافل نشید.

✅ در مورد «بایا» همینطور که می بینیم فعلا تمرکز اصلیشون رو گذاشتن روی ساید عرضه کننده و تقریبا هیچ چیزی درباره مصرف کننده(مشتری) نمیگن.
ظاهرا برای ثبت نام توی سامانه شون هم از هر اکانت 150.000 تومن میگیرن! (اونم با 50% تخفیف)

✅از اون طرف تبلیغاتی که داره پخش می شه رو دقت کنید! من قیمت دقیق ندارم ولی قطعا هر آگهی تلویزیونی که پخش میشه (اونم توی پیک زمانی)، قیمت کمی نداره. شما یهو می بینی توی یک نوبت آگهی بین یک سریال 4-5 بار تبلیغ #بایا رو پخش میکنه.

دوتا احتمال داره :
1️⃣ بایا یک ارتباط مالی و مالکیتی با صدا و سیما داره
2️⃣ بایا اینقدر پول داده که گفته هرچی میشه پخش کنید، اینا هم گتره ای سه تا چهارتا آگهی در فاصله بسیار کوتاه میرن.

مدل دیگه ای به ذهنم نمیرسه که یه کسب و کاری که هنوز شکل نگرفته، این حجم از تبلیغات گرون رو انجام بده. (تبلیغات تلویزیون از جمله گرونترین تبلیغات محصولات مجازی است، البته که تاثیرش هم خیلی زیاد نیست، جز در برند سازی)

بهرحال به نظرم یک مجموعه خصولتی باشه که ممکنه بخواد تلاش کنه با دیجی‌کالا رقابت کنه(و خب بعید میدونم بتونه) و از همین اول مدل مارکتینگی که شروع کرده کاملا غیر حرفه ای و نسنجیده است، هم نوع تبلیغ و هم گرفتن هزینه ورودی از کسب و کارها و هم مشخص نبودن فرآیندهای بعدی باعث میشه دید خوبی نسبت به اون بوجود نیاد.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *