گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بررسی سایت گادیشه

بدون دیدگاه

سلام
از سری پست های بررسی قصد دارم سایت های فروشگاهی که فعال هستند و کمتر شناخته شدن (و میشه ازشون درس هایی گرفت) رو معرفی کنم.

❤️دو سری محصول هست که اکثرمون خیلی دوستشون داریم. یکی لوازم تحریر و دومی هم ابزارآلات

اول بریم سراغ دسته فروش محصولات «ابزار آلات»

چند وقت پیش توی یک بیلبرد تبلیغاتی معرفی یک فروشگاه اینترنتی رو دیدم به نام «گادیشه» و از اونجایی که سعی میکنم هر فروشگاه اینترنتی که خبری ازش میشنوم رو برم چک کنم، در اولین فرصت به این سایت سر زدم.

گادیشه در گویش یزدی به معنی کاسه سفالی بزرگ هست، اول که اسم سایت رو دیدم فکر میکردم احتمالا با یک فروشگاه محصولات سنتی شهر یزد مواجه خواهم شد، اما نه!

سایت گادیشه اینطور که در معرفیش نوشته شده، قراره یک سایت با دسته های مختلف محصول باشه ولی در حال حاضر فقط در حوزه «فروش ابزار آلات» فعالیت داره.

اما نکاتی که به ذهنم رسید :
1️⃣در تولید سایت از ابزار وردپرس استفاده شده، طراحی و چینش محصولات در صفحه اول مرتب و طراحی بنرها هم به نظرم مناسب و خوب بودند، اما در عنوان گذاری صفحات دقت نشده و همون عنوانی که در طرح قالب بوده تغییر نکرده.( مثلا عنوان صفحه پشتیبانی هست : محتوای باکس پشتیبانی !

2️⃣ حوزه ابزارآلات خیلی می تونه گسترده باشه، اما این سایت با چهار دسته بندی کلی و چهار دسته بندی براساس برند سعی کرده تمام محصولاتی که داشته رو در این دسته ها قرار بده، البته می تونست دسته بندی ها رو مرتبط تر ارائه بده.

3️⃣ سایت هیچ قسمت درباره ما و تماس با ما یی نداره! ولی در قسمت «پشتیبانی 24 ساعته» شماره و راه های تماس با سایت قرار داده شده.
تعجب میکنم که چطور Enamad بهش تذکری نداده (شایدم موقع گرفتن نماد اعتماد، این اطلاعات بوده و بعد حذف شده) | البته وقتی میخوای کالایی رو بخری، در صفحه سبد خرید یک شماره موبایل – احتمالا برای پشتیبانی – گذاشته شده.

4️⃣ از اونجایی که خیلی از ابزار آلات دارای وزن یا ابعاد بالایی هستند، سایت های این مدلی باید حتما رویه های حمل و نقل کالا رو مشخص کنند. طبیعتا ارسال این کالاها با پست خیلی به صرفه نیست و بهتره که به کمک باربری یا موارد این چنینی ارسال شوند. پس لازمه که توضیحات لازم داده بشه، اما توی سایت چنین چیزی ندیدم.

5️⃣ تولید محتوی برای فروش کالایی که کمی جنبه تخصصی دارند، به آسانی محصولات عمومی نیست. نوع محتوا باید طوری باشه که هم مخاطب عادی درک درستی از محصول پیدا کنه و هم مخاطب متخصص نتونه ایرادی ازش دربیاره. به نظرم محتوایی که این سایت برای محصولات ارائه کرده، مناسب بودند.

6️⃣ در مورد قیمت محصولات، ادعایی در سایت مطرح شده با این مضمون :«ارزانترین در ایران». اولا بالکل با طرح عبارت «ترین» در اینترنت خیلی موافق نیستم. (جدیدترین سایت، ارزانترین سایت، …ترین اپلیکیشن و …). ثانیا زیاد محصولات رو با سایت های مشابه مقایسه نکردم، اما به نظرم کسی که به دنبال خرید ابزار هست، کیفیت براش نسبت به قیمت ارجح هست. لذا تمرکز بر محتوی در جهت تامین نظر مخاطب در اینکه این کالا همونی هست که دنبالش هست، نتیجه بهتری داره.

7️⃣ سئو و موتورهای جستجو : سایت تقریبا در هیچکدوم از کلمات کلیدی که ممکنه یک نفر برای خرید ابزار از اینترنت استفاده کنه، در صفحات اول گوگل نیست.

نظر شخصی بنده اینه که مدیران سایتهای این چنینی باید به جای هزینه تبلیغات در فضای فیزیکی(اونم هزینه بسیار بالای تبلیغات بیلبرد در اتوبان ها)، ابتدا روی جنبه هایی مثل محتوای با کیفیت، سئو و دیده شدن در موتورهای جستجو و همچنین تکمیل سبد کالایی شون تمرکز کنند.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *