گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بررسی سایت نیازچی

3 دیدگاه‌ها

سلام 🎩
ظهر گرم تابستونی‌تون بخیر و تندرستی.

✅ بعد از مدتها یک بررسی موردی داشته باشیم درباره سایتی که این چند مدت داره توی صداوسیما زیاد تبلیغ می‌شه روش.

🌐 سایت نیازچی (niazchi.com)

❇️ خب همینطور که مشخصه، سایت یک آگهی نامه(محلی برای درج آگهی) است که در دو مدل آگهی رایگان و آگهی پولی فعالیت می کند و در این دسته سایت ها، در ایران سایت هایی مثل ایستگاه،دیوار، شیپور و… رو می شناسیم.

✅ موضوع اول اینکه سایت خودش رو «مطمئن ترین ، اولین و تنها مرجع معتبر ثبت نامحدود آگهی های رایگان» معرفی کرده.
⭕️ خب طبیعتا براساس تاریخ ثبت دامنه(2019-09-30) و اذعان خود سایت (تاریخ آغاز فعالیت : مرداد ماه ۱۳۹۸) و با توجه به فعالیت سایت هایی مثل ایستگاه و دیوار و … نمی توان نتیجه گرفت که :«سایت نیازچی اولین سایت این حوزه نیست.»
تاریخ ثبت ای نماد ایستگاه : 1395/07/07
تاریخ ثبت ای نماد دیوار : 1395/10/11
تاریخ ثبت ای نماد شیپور : 1393/08/11

⭕️ در باره عبارت «تنها مرجع معتبر» هم اگر داشتن «نماد اعتماد الکترونیک» رو بتونیم موید «مرجع معتبر» بدونیم، خب هم دیوار و هم شیپور و هم ایستگاه، نماد اعتماد الکترونیک دارند و سایت نیازچی حتی اطلاعات ای نماد دقیقی ندارد. (لینک ای نماد اشتباه است)
الا اینکه دلیل دیگری برای عبارت «تنها مرجع معتبر» داشته باشند که درباره اون دلیلی چیزی ذکر نشده.

✅ احراز هویت
⭕️ یکی از نکاتی که سایت بر آن تاکید دارد «احراز هویت» آنلاین است. به نظر می رسد سایت تلاش دارد علاوه بر تبلیغات در صدا و سیما، با تاکید بر اینکه آگهی ها توسط افرادِ احراز هویت شده ثبت می شوند، سعی در ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران داشته باشد.

✅ درباره سایت و طراحی و مباحث فنی
⭕️ سایت داره از قالب «چهارسوق» وردپرس استفاده می کنه که به نظر میاد از بهترین قالب های آماده در دسته دایرکتوری ها باشه.
⭕️ از نظر سرعت بارگزاری و نمایش اطلاعات به نظرم رتبه خوبی می گیره.

✅ مدل درآمدی
⭕️ مدل درآمدی این نوع سایت ها عموما مبتنی بر Promotion آگهی ها است.به این صورت که بخشی از آگهی ها رایگان در سایت ثبت می شوند و بخش دیگه ای (دسته دیگه ای) از آگهی ها غیر رایگان هستند. در حال حاضر 2 دسته «استخدام و کاریابی» و «خدمات و کسب و کار» غیر رایگان هستند و مابقی آگهی ها در سایت رایگان ثبت می شوند.

⭕️ مشکلی که در مدل خرید پکیج ثبت آگهی وجود دارد این است که شما برای ثبت «حتی یک آگهی در دسته غیر رایگان» باید «پول همه پکیج» رو بپردازید، در حالی‌که برخی از رقبای قدیمیِ نیازچی، امکان پرداخت هزینه «فقط یک آگهی» را فراهم کرده اند.

  • به نظر می رسد این مسئله به ضرورت قالب چارسوق در نظر گرفته شده است. یعنی اول قالب وجود داشته و بعد مدل درآمدی چیده شده است.

✅ مارکتینگ، بازاریابی و روابط عمومی
⭕️ قطعا تبلیغات در صدا و سیما به رشد بازدید سایت کمک شایانی کرده است. حتی در سایت هم غیرمستقیم اشاره شده است که روی تبلیغات صدا و سیما حساب ویژه ای شده است. (رتبه سایت در الکسا برای ایران 2,106 است که با توجه به مدت زمان فعالیت، رتبه خوبی است.)

⭕️ در شرح آگهی ها، به هر دو گروه آگهی دهندگان و بینندگان توصیه شده است که ذکر کنند آگهی مربوط به نیازچی است. واقعا زیاد مشخص نیست آیا این جمله تاثیری در افزایش نفوذ و برندینگ نیازچی باشد یا خیر.

⭕️ برای تماس با سایت، شما دو عدد شماره تلفن همراه در اختیار دارید و در بخش ارتباط با ما، یک فرم ارتباط با ما. به نظر می رسد در طی زمان و با توجه به افزایش ثبت آگهی در سایت، نیاز به راه اندازی بخش ارتباط با مشتریان الزامی باشد.

⭕️ تعدادی لوگو مربوط به عضویت ها و مجوزهای سایت در پایین سایت قرار داده شده است که اطلاعات ای نماد و انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی ناقص بودند.

⭕️ اپلیکیشن سایت هنوز در مارکت های اپلیکیشن قرار داده نشده است و با لینک مستقیم در اختیار کاربران قراره گرفته است. بخش زیادی از کاربران حاضر نیستند اپلیکیشن را با لینک مستقیم دانلود نمایند و بهتر است اپلیکیشن در مارکت هایی مثل گوگل پلی یا کافه بازار قرار داده شود.

❓ و در نهایت یک احتمال همیشه وجود دارد که این نوع سایت ها راه اندازی می شوند برای رشد رتبه، برند شدن و سپس فروخته شدن به بقیه.
ضمن آرزوی موفقیت برای دست اندر کاران این سایت، باید دید آیا «نیازچی» هم با همین مدل ادامه پیدا می کنه یا به عنوان یک رقیب قدرتمند در حوزه آگهی نامه ها، در کنار بزرگان ادامه خواهد داد.



برچسب‌ها:

  1. سلام. اول اینکه درست تحقیق و حتی درست برداشت نکردی. اولین نوشته چون اولین سایتی بود که در این عرصه احراز هویت کاربرانش رو اجباری کرد و جلوی هرگونه کلاهبرداری رو گرفت و دلیل نوشتن تنها مرجع معتبر این بود و در اون زمان هیچ سایت آگهی دیگری نبود که مشتریانش واقعی باشن یعنی شما مشتریان واقعی رو نخوندی.
    درمورد طراحی هم فعلا تا آماده شدن نسخه کدنویسی از پایه نود جی اس، روی این تم هستش و بعد از آماده سازی میره رو نود جی اس.
    درمورد دسته غیر رایگان هم به این شکله که برای هر آگهی پولش رو مجزا پرداخت میکنن مانند سایر سایت های قدیمی.
    درمورد ارتباط با مشتریان درست میفرمایید و در دست اقدام است. درمورد نمادها هم داره بروز میشه که تکمیل تر بشه.
    درحال حاضر نیازچی در بازار موجوده. درسته به تازگی قرار داده شده اما موجوده.
    برای نیازچی زحمت زیادی کشیده شده دوست عزیز و همون قالب چارسوق که فرمودی هم بصورت اختصاصی توسط تیم وردپرسمون داره کدنویسی اختصاصی میشه تا نود جی اس کار آماده بشه.
    ممنون بابت اطلاع رسانی و آنالیزت. اینها رو نوشتم تا نسبت به تغییرات الان بتونید بروزش کنید.
    سپاس و ارادت

    1. علیرضا کاربُر مدیر گفت:

      سلام
      ممنون بابت توضیحات شما.
      چقدر خوب که خواستون به نظرات بقیه درباره برندتون هست.
      موفق باشید.

  2. نیازچی گفت:

    درود دوستان
    سپاس از آنالیز بسیار خوب شما هرچند که مطابق با گفته دوستمون، نیازچی تغییرات زیادی داشته و بارها بروزرسانی شده و طبعا مطابق با نظرات و فیدبک کاربران این امر انجام شده است.
    باز هم از شما دوست گرامی سپاسگزاریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *