گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازاریابی درونگرا – قسمت 2 (مقایسه بازاریابی درونگرا با برون‌گرا)

بدون دیدگاه

بسمه تعالی

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (2)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

در قسمت اول از مجموعه مقالات بازاریابی درونگرا این متد به صورت ضمنی معرفی گردید. در این شماره قصد دارم با نگاهی گذرا به شکل گیری تبلیغات در اینترنت دو مدل معرفی شده در قسمت قبل را کمی واکاوی نمایم. در شماره های بعد به ترتیب اجزاء اصلی بازاریابی درونگرا را معرفی خواهم کرد.

در آغاز شکل گیری اینترنت تبلیغات اینترنتی به دو روش مرسوم تبلیغات ایمیلی و تبلیغات بنری محدود می شدند. کم کم ارسال ایمیل های تبلیغاتی آنچنان گسترش پیدا کرد که واژه اسپم به ادبیات تبلیغات اینترنتی وارد شد. اسپم ایمیلی است که نخواسته به صندوق پستی شما می رسد و به صورت عمومی و کور ارسال شده است.

تبلیغات بنری گرچه در اوایل بسیار تاثیرگذار بودند اما طی سال های اخیر با گسترش این تبلیغات تاثیرگذاری خود را از دست داده است. همه ما وب سایت هایی را روزانه می بینیم که در صفحات خود تعداد بسیار زیادی بنر تبلیغاتی درج کرده اند که روز به روز جذابیت خود را برای کلیک کردن از دست می دهند.

با گسترش موتورهای جستجو صاحبان وب سایت ها به روش هایی روی آوردند که جایگاه وب سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهند.

این روش که هنوز هم در میان متخصصین بازاریابی اینترنتی طرفداران زیادی داشته و بسیار نیز مفید و تاثیرگذار است به SEO یا  بازاریابی از طریق موتورهای جستجو معروف است، این مزیت را نسبت به روش های قبل دارد که مشتری به محتوایی دست یابد که در جستجوی آن است.

همزمان با اقبال صاحبان وب سایت ها به استفاده از موتورهای جستجو برای جذب بازدیدکننده بیشتر ، متد Paid Search Marketing توسط موتورهای جستجو معرفی شد، به این ترتیب در نمایش نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی مشابه، صفحه ای بالاتر نمایش داده می شد که به موتور جستجو پول پرداخته باشد. متد Pay Per Click متدی است که همچنان موتورهای جستجو به کمک آن نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی را براساس وب سایت هایی که از آنها هزینه دریافت کرده اند مرتب می کنند.

با اقبال روز افزون به سمت شبکه های اجتماعی، این ابزار جدید به دو روش به کمک بازاریابی شتافت. روش اول اینکه صاحبان کسب و کارها با ساخت یک پروفایل اقدام به عرضه محتوای مرتبط با کسب و کار خود به مخاطبین می کردند و در روش دوم صاحبان کسب و کارها براساس موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، تحصیلات و … برای مخاطبین خود تبلیغات ارسال می نمودند. ( این روش رایگان نیست و باید به ازاء تبلیغات ارسالی هزینه پرداخت شود.)

 یکی از دیگر زمینه هایی که با گسترش استفاده از نرم افزار تلفن همراه ( Mobile Application ) در میان متخصصین بازاریابی اینترنتی فراگیر شد استفاده از تبلیغات در این نرم افزارها بود.

بطور کلی استراتژی های تبلیغات اینترنتی به دوسته کلی تقسیم می شوند که در ادبیات بازاریابی آنلاین به دو روش Push و Pull شناخته می شوند.

اگر بتوانیم برای محصول یا خدمتی که ارائه می کنیم در میان مشتریان بالقوه درخواست ( کشش ) ایجاد کنیم و کاری کنیم که مشتری به سمت ما بیاید از استراتژی Pull استفاده کرده ایم و اگر با ارسال تبلیغات و روش های این چنینی ما به سراغ مشتریان برویم از استراتژی Push استفاده نموده ایم.

تبلیغات سنتی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبردهای شهری، تراکت های کاغذی همگی در دسته استراتژی تبلیغای Push قرار دارند. این روش که Outbound Marketing هم نامیده می شود علیرغم سهولت در پیاده سازی و سرعت در رساندن پیام به مخاطبین، با گسترش اینترنت گران تر و کم تاثیرتر شده است.

در مقابل این نوع بازاریابی، متد Inbound Marketing وجود دارد. عبارت Inbound Marketing اولین بار توسط آقای برایان هالیگان[1] مطرح شد. وی معتقد بود ” مردم دوست ندارند دائما فروشندگان یا بازاریاب ها وقتشان را برای ارائه محصولات یا خدمات بگیرند. مردم دوست دارند در فرآیند انتخاب محصول یا خدمت احساس کنند به آن ها کمک شده است.”

خصوصیت اصلی این تفکر این است که بجای اینکه بازاریاب ها یا فروشندگان یا صاحبان وب سایت ها به سراغ مشتریان بروند و با بمباران تبلیغاتی ایشان را به زور به سمت بازار بکشانند، توجه و میل مشتریان به خودی خود به سمت محصول یا وب سایت جلب شود.

این خواسته زمانی محقق می گردد که صاحبان کسب و کارها بتوانند توجه مشتریان بالقوه را به کمک تولید و توزیع محتوای با کیفیت به سمت خود جلب نمایند.

واژه محتوی در بازاریابی آنلاین یک واژه عام است که به گستره زیادی از اقلام قابل ارائه در فضای آنلاین اشاره می نماید. این اقلام می توانند شامل اخبار، مقالات تخصصی، وبلاگ، فایلهای ویدئویی، تصاویر و اینفوگرافی ها و …. باشد.

در قسمت های بعد اجزاء متد Inbound Marketing را بررسی خواهیم نمود.


[1] Brian Halligan



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *