گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

معرفی و تاریخچه فعالیت ChatGPT

بدون دیدگاه

بسمه تعالی

ChatGPT محصول جدید شرکت OpenAI است که به تازگی منتشر شده است و در مدت کوتاهی که از معرفی آن می گذرد کاربردهای فراوانی از آن مشاهده شده است.در این پست قصد دارم خلاصه کوتاهی از تاریخچه توسعه ChatGPT و گذشته آن توضیح دهم.

مجموعه ای که به GPT مشهور شده یک سری مدل زبانی هستند که شرکت OpenAI، آنها را توسعه داده است. این شرکت یک شرکت تحقیقاتی متمرکز بر توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی پیشرفته است که در حال حاضر با سرمایه گزاری مایکروسافت به عنوان رهبر بازار یادگیری ماشین (و شاید هم هوش مصنوعی) شناخته می شه. عبارت GPT خلاصه Generative Pre-trained Transformer می باشد.

اولین مدل از این مجموعه یعنی GPT-1 در سال 2018 عرضه شد و مدل های بعدی یعنی GPT-2 و GPT-3 به ترتیب بعد از آن منتشر شدند. توسعه مجموعه GPT نوید یک جهت عظیم در زمینه پردازش زبان طبیعی را می دهد.(در مورد پردازش طبیعی در پست های بعد توضیحاتی خواهم داد.)

این موضوع پتانسیل ایجاد انقلاب در طیف گسترده ای از صنایع، از روزنامه نگاری و تولید محتوی گرفته تا خلاصه نویسی متون و کدنویسی و دستیاری متخصصین و…. را دارد.

نگاهی به خصوصیت های سه نسل GPT :

GPT-1 : اولین مدل از سری مدل‌های زبان GPT که در سال 2018 منتشر شد که بر روی مجموعه بزرگی از داده های متنی برای تولید متن به زبان طبیعی آموزش داده شده بود.GPT-1 بر روی مجموعه داده ای از 8 میلیون صفحه وب ( شامل 117 میلیون پارامتر) آموزش دیده بود، و قادر به تولید متن به زبان طبیعی منسجم و قابل فهم توسط انسان بود، اما متونی که تولید می کرد اغلب متناقض و تکراری بودند.

GPT-2 : در سال 2019 منتشر شد و نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت کاملا چشمگیری داشت. GPT-2 با مجموعه ای داده ای به حجم 40 گیگابایت محتوای متنی که از اینترنت جمع آوری شده بود (شامل 1.5 میلیارد پارامتر) آموزش دیده بود و با دقت خوبی قادر به تولید عبارات قابل فهم و نزدیک به زبان طبیعی بود. در همان گام های ابتدایی GPT-2 به دلیل توانایی در تولید محتوای جعلی (مقالات و اخبار جعلی ) معروف شد و البته که این موضوع منجر به ایجاد نگرانی های زیادی درباره سوء استفاده احتمالی از آن شد.

GPT-3 ! بوم !! : سال 2020 رونمایی از این مدل زبانی جدید همراه شد با انقلاب بزرگی در حوزه های مختلف محتوایی.

GPT-3 بر روی مجموعه عظیمی از داده های متنی (از جمله کل محتوای متنی موجود در اینترنت) آموزش داده شده است و توانایی انجام طیف گسترده ای از کارهای محتوایی مثل ترجمه، خلاصه سازی متون و حتی تولید کد برنامه نویسی را دارد.گفته شده که GPT-3 بر روی مجموعه داده ای به حجم 45 ترابایت داده متنی که از کل محتوای موجود در اینترنت جمع آوری شده آموزش داده شده (175 میلیارد پارامتر !!!) که این حجم از داده آن را به یکی از بزرگترین مدل های زبانی تولید شده توسط بشر تبدیل کرده است.(اگر نگوییم بزرگترینِ آنها )

نکته بسیار مهم درباره متون تولیدی توسط GPT-3 این است که امکان تشخیص آن ها از زبان انسان واقعا دشوار است.

ChatGPT : اما ChatGPT که این روزها حرفش سر زبان ها افتاده، یک نسخه توسعه داده شده مبتنی بر GPT-3 است که برای ایجاد ارتباط و پاسخگویی به انسان (به صورت چت) ساخته شده.
ChatGPT به نحوی توسعه داده شده است که پاسخ های کامل و شبیه به زبان انسان را در جواب سوالات و مطالب مخاطب ارائه نماید.
نسخه رایگان ChatGPT در زمان هایی که کاربر زیادی دارد ممکن است پاسخگویی نداشته باشد، لذا یک نسخه پولی ( ماهانه 20 دلار ) به عنوان ChatGPT Plus توسط شرکت ارائه شده که در مستندات آن گفته شده که هم پاسخگویی سریعتری دارد و هم امکان پاسخگویی در زمان هایی که ChatGPT شلوغ است را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

نکته مهم این است که ChatGPT اطلاعات خود را مبتنی بر داده هایی که قبلا پردازش کرده است ارائه می کند و به اصطلاح به اینترنت متصل نیست. (اطلاعاتش بروز نیست) و یک نسخه دیگر از این محصول در آدرس Beta.OpenAI.Com وجود دارد که رایگان نیست، اما اطلاعات کاملا بروزی دارد. (در ابتدا حساب شما را 18 دلار شارژ می کند و براساس استفاده شما این اعتبار کسر می شود.)

 

محیط کاربری ChatGPT

اما : چطور از ChatGPT استفاده کنیم ؟

آدرس دسترسی به این محصول عبارتست از : Chat.OpenAI.Com

البته سایت برای کاربران ایرانی قابل دسترس نیست و برای دور زدن تحریم دسترسی می توانید از ابزارِ شِکَن (Shecan.ir) استفاده کنید.

همچنین برای ثبت نام، نیاز به یک شماره تلفن غیر ایرانی (جهت دریافت پیامک) دارید که هم می توانید از سایت هایی که شماره مجازی برای سایت OpenAI می فروشند استفاده کنید و هم از دوستانتون که خارج از کشور هستند کمک بگیرید.

بعد از گذر از تحریم و ثبت نام با پست الکترونیک و فعالسازی اکانت با شماره غیر ایرانی، می توانید از ابزار ChatGPT استفاده کنید.

درحال حاضر پاسخ های ChatGPT به زبان فارسی ضعیف تر از زبان انگلیسی است و اگر چت کردن به انگلیسی برایتان مشکل است بهتر است ابتدا مترجم گوگل جهت ترجمه فارسی به انگلیسی و برعکس استفاده کنید.

تلاش کردم خیلی خلاصه همه موارد رو بگم، در پست های بعدی تازه وارد کاربردهای ChatGPT می شویم.

 

درباره Chatgpt و نحوه دور زدن تحریم Chatgpt بیشتر بخوانید :

+ نحوه فعالیت ChatGPT

+ 7 مورد از کارهای ChatGPT که شما را شگفت زده می کند.

+ ساخت بازی supermario با بی نهایت مرحله به کمک GPT



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *