گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

7 مورد از کاربردهای ChatGPT که شما را شگفت زده می کنند.

بدون دیدگاه

سلام
در پست های قبل ابتدا به معرفی ChatGPT و بعد نحوه فعالیت ChatGPT اشاره هایی کردم و در این پست قصد دارم بعضی از کاربردهای ChatGPT  که می توانیم انتظار داشتیم در کارهای روزمره کمک کند را معرفی کنم.

پیش از هر موضوعی باید اشاره کنم که شما ممکنه هر سوالی یا موضوعی رو از ChatGPT بپرسید و اون هم براساس روش هایی که آموزش دیده پاسخ هایی بهتون بده که الزاما هم درست نیست ! این اولین نقطه تفاوت ChatGPT و موتورهای جستجو مثل گوگل است. بنا به تجربه پاسخی که گوگل به جستجوهای کاربران می دهد در حال حاضر قطعا قابل اطمینان تر از پاسخ های ChatGPT است.

اما از این موضوع که بگذریم، کاربران مختلف همزمان با رونمایی از ChatGPT شروع کردند به ارائه انواع درخواست های جالب و بعضا عجیب از اون برای تولید محتوا !

از درخواست برای اثبات 2+2=5 گرفته ! تا اثبات اینکه بنا میل همسر درخواست دهنده 12+5 باید مساوی 18 بشود !
(یک کاربر هندی با اصرار از چت جی پی تی خواسته بود که چون همسرش تمایل دارد حاصلجمع 12 و 5 میشود 18 ، اون هم بپذیرد و در پاسخ بگوید بله حاصلجمع میشود 18 ! و از قضا بعد از چندبار رفت و برگشت و اصرار کاربر هندی، چت جی پی تی گفته بود به احترام همسر شما نتیجه می شود 18 !)

درباره اینکه این اطلاعات اشتباهی که ChatGPT ممکنه ارائه دهد چه آسیب هایی می تواند داشته باشد بعدا صحبت خواهیم کرد، اما اکنون بپردازیم به بعضی از کارهای جالبی که چت جی پی تی می تواند انجام دهد :

کارهای جذابی که به کمک ChatGPT می توان انجام داد :

1- ساخت یک قطعه موسیقی با ChatGPT !

اولین مورد از کاربردهای ChatGPT مربوط می شود به آقای Ramzoid !

یک یوتوبر مشهور به نام Ramzoid به کمک ChatGPT یک قطعه موسیقی ساخته و کل مراحل ساخت موسیقی با ChatGPT رو در کانال یوتیوب خودش گذاشته. نکته جالب اینکه کل کارهای این قطعه موسیقی شامل متن آهنگ و نت های موسیقی رو ChatGPT پیشنهاد داده !

مشاهده ویدئو ساخت موزیک به کمک ChatGPT در یوتیوب

 

 

2- طراحی لوگو به کمک ChatGPT !

بعنوان دومین مورد از کاربردهای ChatGPT به سراغ طراحی لوگو به کمک ChatGPT رفتیم. البته مشخص است که ChatGPT یک مدل زبانی هست که فقط توانایی تولید متن دارد اما یک کاربر خوش ذوق از ChatGPT خواسته که کدهای SVG یک لوگو را تولید کند و این کدها را به کمک Figma تبدیل به طرح گرافیکی لوگو مدنظر کرده !
عجیبه نه ؟!

این ویدئو نشان می دهد چت جی پی تی چطور کد SVG یک لوگو را تولید میکند.

 

توضیح اینکه خودم از چت جی پی تی خواستم که یک لوگو برای یک شرکت نرم افزاری که تحلیل داده انجام می دهد طراحی کند، نتیجه اصلا مطلوب نبود، احتمالا باید اطلاعات خیلی بیشتری برای اینکار به ChatGPT داده بشه یا از ابزارهای دیگه مثل Dall-E یا Jasper استفاده کرد. (در پست های بعدی درباره این دو ابزار هم توضیح خواهم داد.

 

3- ساخت انیمیشن سه بعدی با ChatGPT
چیزی فراتر از طراحی لوگو از چت جی پی تی انتظار دارید ؟ با ساخت انیمیشن به عنوان یکی دیگر از کاربردهای ChatGPT آشنا شوید :
یک کانال یوتیوب به نام Marble Science راهی پیدا کرده که به کمک ChatGPT توانسته یک انیمیشن سه بعدی تولید کند. نکته قابل توجه اینکه در فرایند ساخت انیمیشن به کمک ChatGPT هیچ نیازی به کدنویسی نبوده و همه کارها را خودش پیشنهاد داده. ChatGPT این کار را به کمک JavaScript و کتابخانه Three.js انجام داده.

ویدئو ساخت انیمیشن سه بعدی به کمک جاو اسکریپت به کمک چت جی پی تی را از اینجا ببینید

 

4- نوشتن نامه رسمی و اداری به کمک ChatGPT
همیشه نوشتن نامه رسمی یکی از چالش هایی است که افراد را درگیر می کند. نمونه های زیادی از قالب ها و اصطلاحا تمپلت های نامه با موضوعات مختلف در اینترنت وجود دارد که با کمی جستجو می توان به آن ها رسید، اما مزیت اصلی استفاده از ChatGPT برای نوشتن نامه این است که نامه می تواند طی چند مرحله رفت و برگشت، چت جی پی تی یک نامه شخصی شده با موضوع دقیقی که شما مدنظر دارید برایتان بنویسد. از جمله کاربردهای ChatGPT جهت تسهیل در کارهای روزمره می توان به نوشتن درخواستهای شغلی، توصیه نامه، معرفی نامه، متن ایمیل رسمی و یا حتی شخصی و… اشاره کرد.

یک نمونه نامه نوشته شده به کمک ChatGPT

 

5- تولید یک متن به زبان های مختلف توسط ChatGPT
یکی از کاربران از چت جی پی تی خواسته که یک هایکو به چهار زبان مختلف همزمان تولید کند. نتیجه را در دو تصویر زیر می توانید ببینید.
با مقایسه نتیجه با Google Translate می توان نتیجه گرفت که مترجم گوگل از ChatGPT کار ترجمه را بهتر انجام می دهد، همچنین ChatGPT ساختار شکلی هایکو را نیز رعایت نکرده، اما اینکه متنی ایجاد کرده که در چهار زبان معنی درستی می دهد قابل توجه است.

نکته مهم اینکه بارها از ChatGPT خواستم که با موضوعات مختلف به زبان فارسی شعر تولید کند، نتیجه علیرغم اینکه ساختار شعر را دارد (مثلا قافیه و ردیف رعایت شده) اما آنچنان از نظر معنایی دلچسب نیست و خیلی جای پیشرفت دارد.

 

 

6- تولید محتوای شبکه های اجتماعی به کمک ChatGPT
به عنوان یک یوتوبر یا یک فعال در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا روبیکا یا… می توانید روی چت جی پی تی برای همکاری در خیلی از کارهاتون حساب کنید.
یکی از یوتوبرهای مشهور به نام PhoneBuff اخیرا ویدئویی منتشر کرده که به کمک ChatGPT کارهای خود را انجام می دهد. از جمله کاربردهای ChatGPT که می تواند زندگی روزمره متخصصین تولید محتوی را تحت تاثیر قرار دهد می توان به فعالیت هایی مثل تولید محتوی، عنوان ویدئو، تگ های استفاده شده، برنامه زمانی انتشار محتوی و … اشاره کرد.

 

مشاهده ویدئو معرفی قابلیت های ChatGPT برای تولید محتوی در یوتیوب PhoneBuff

 

7- نوشتن کتاب یا داستان به کمک ChatGPT
به کمک ChatGPT میتوان کتاب، داستان یا مقاله با موضوعاتی که مدنظر است را نوشت. این کار قطعا زمانبر است و در زمان هایی که نسخه رایگان چت جی پی تی شلوغ است ممکنه بارها متوقف شود، اما اگر کمی دقت کنیم می توانیم خروجی خوبی را انتظار داشته باشیم.

کتاب ها و داستان های زیادی طی همین 2-3 ماهی که از معرفی ChatGPT می گذرد به کمک آن تولید شده که البته یکی از مسائلی که احتمالا هنوز فکری درباره آن ها نشده این است که چون ChatGPT محتوا را از اینترنت یاد گرفته و مالک محتواهایی که استخراج کرده، تولیدکنندگان آن محتواها هستند، از لحاظ قانون Copy Right مالکیت کتابی که براساس محتواهای استخراج شده تولید می شود در اختیار کیست !

نکته جالب اینکه می توان از چت جی پی تی خواست که داستان های مشهور را با وقایعی که در داستان اتفاق نیافتاده بازسازی کند، مثلا می توان به ChatGPT گفت داستان بینوایان را با شرط اینکه بازپرس ژاول توسط ژان والژال در جوانی کشته می شد بازسازی کن ! یا مثلا سه گانه ارباب حلقه ها را اگه حلقه به دست گالوم میافتاد بازسازی کن…

 

این ها بخش بسیار کوچکی از کاربردهای چت جی پی هستند که سعی کردم به عنوان مثال معرفی کنم. در همه این شرایط درنظر داشته باشید که به دلیل دامنه محدود یادگیری، هنوز ChatGPT پشتیبانی خیلی با کیفیتی از زبان فارسی ندارد.

البته ما در شرکت صبحکو (SobhCo) برای تدوین استراتژی محتوای برای مشتریانمون، تدوین تقویم انتشار محتوی، آماده سازی لیست موضوعات تولید محتوی و … از چت جی پی تی استفاده کردیم و نتایج (علیرغم اینکه نیاز به شخصی سازی دارند) خیلی عالی بودند.

باعث افتخار است اگر مطالب رو پسندیدید، به بقیه نیز معرفی کنید و همچنین اگر موضوعی به ذهنتون میرسه کامنت بگذارید.

ارادتمند



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *