گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

معرفی Chatgpt API و بکارگیری آن در پروژه ها و محصولات نرم افزاری

بدون دیدگاه

شرکت OpenAI که با معرفی ChatGPT حسابی در دنیای تکنولوژی صدا کرده، محصول جدید خودشون یعنی ChatGPT API  را در وبلاگ OpenAI معرفی کرد. به این ترتیب برنامه نویس ها، استارتاپ ها و شرکت هایی که محصول نرم افزاری دارند می توانند از امکانات ChatGPT در محصول خودشان استفاد کنند.

ChatGPT API

ChatGPT API چیست و چگونه کار می کند ؟

تقریبا همه برنامه نویس ها مفهوم API را می دانند، برای دوستانی که با این مفهوم آشنایی ندارند به صورت خلاصه اینکه API مخفف عبارت Application Programming Interface است که به صورت تحت‌الفظی می‌توان آن را به «رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار» ترجمه کرد، به زبان دیگر یعنی یک رابط بین دو نرم افزار! و در اینجا یعنی شرکت OpenAI امکان اتصال دیگر نرم افزارها را با ChatGPT به کمک API فراهم کرده است.

البته پیش از این نیز امکان اتصال برنامه ها و بازی ها با GPT-3 به کمک API فراهم بود که حالا با معرفی ChatGPT API برنامه ها هم می توانند به قابلیت های بیشتری دست پیدا کنند و هم هزینه کمتری برای استفاده از API شرکت OpenAI بپردازند.

(پیش از این درباره مدل های GPT در پست معرفی و تاریخچه ChatGP نکاتی را مطرح کرده بودم.)

 

این مدل که به گفته OpenAI با نام gpt-3.5-turbo معرفی شده است، نه تنها دارای قابلیت چت کردن با هوش مصنوعی بوده بلکه امکانات بسیار بیشتری نسبت به چت به برنامه نویس ها ارائه می دهد و البته این مدل با مدلی که مایکروسافت از آن در موتور جستجوی Bing استفاده کرده متفاوت است.(طبیعی است که مدل استفاده شده در Bing از بقیه مدل ها قوی تر باشد.)

 

هزینه ChatGPT API چگونه محاسبه می شود؟

شرکت OpenAI اعلام کرده است که قیمت ChatGPT API معادل $0.002 به ازای هر Token است. بنا به تعریف OpenAI، توکن یعنی بخش های متنی (بلاک ها) که سیستم براساس آن ها حدس میزند در مرحله بعد چه متنی باید تولید کند. مثلا عبارت «ChatGPT is great!» شامل 6 توکن است. توکن های سازنده این جمله عبارتند از : « “Chat,” “G,” “PT,” “ is,” “ great,” !” »

 

تعداد توکن های یک متن را چگونه می توان محاسبه کرد؟

شرکت OpenAI یک سیستم استخراج تعداد توکن ها از متون را به نام Tokenizer معرفی کرده است، شما به کمک Tokenizer می تواند تعداد توکن های موجود در یک متن را استخراج کرده و براساس آن میزان هزینه ای که برای تولید آن متن توسط ChatGPT باید بپردازید را محاسبه کنید.(1)

اما به عنوان یک قاعده تقریبی می توان گفت که هر توکن شامل 4 کاراکتر در زبان انگلیسی است. (عبارت ChatGPT API دارای 10 کاراکتر است )

 

آیا امکان تهیه ChatGPT API اختصاصی نیز وجود دارد ؟

OpenAI اعلام کرده است که در حال حاضر ChatGPT API به صورت مشترک بین کاربران (برنامه نویسان) در حال ارائه خدمات است( بر بستر Azure ). اما پیشنهاد داده است که اگر محصولی دارید که روزانه به بیش از 450 میلیون توکن نیاز دارد، می توانید از زیرساخت اختصاصی (طبیعتا با هزینه بیشتر و البته با دسترسی بهتر و با کیفیت تر) استفاده نمایید.

 

پی نوشت :

1- مثلا متن این مقاله شامل 2563 توکن می باشد.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *