گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازاریابی درونگرا – قسمت 4 (معرفی اجزاء)

بدون دیدگاه

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (4)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

بسمه تعالی

در شماره گذشته دو ابزار از ابزارهای مهم بازاریابی درونگرا یعنی بازاریابی محتوایی و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا SEO را بصورت مختصر معرفی کردیم و گفتیم که بازاریابی محتوایی به عنوان اصل و اساس بازاریابی درونگرا گاهی معادل بازاریابی درونگرا درنظر گرفته می شود. همچنین اشاره کردیم که SEO فقط یک تکنیک از تکنیک های بازاریابی درونگرا می باشد.

در این قسمت به سراغ سومین بخش مهم از فرایند بازاریابی درونگرا یعنی e-Mail Marketing می رویم. همانطور که می دانید پست الکترونیک قدمتی به عمر خود اینترنت دارد و از روزهای اولیه ابداع اینترنت، ارتباط از طریق پست الکترونیک نیز فراهم گردید.

برای استفاده از پست الکترونیک به عنوان ابزار بازاریابی درونگرا باید توجه کرد که ارسال بی هدف و بدون مبنای پست الکترونیک به مخاطبین قطعا نتیجه ای ندارد و ارسال پست الکترونیک می بایست با اجازه قبلی مشتری بالقوه باشد.

اما در پست الکترونیک چه چیزی ارسال کنیم ؟

هر چیزی که به مخاطب القا کند سلائق وی را در نظر گرفته اید و براساس سلائق و علائق وی پیام ارسال کرده اید.

اخبار و اطلاعات پیرامون شرکت، مقالاتی مرتبط با خدمات و محصولات کسب و کار، ویدئو یا فایل های تحلیلی مرتبط با خدمات و محصولات از اصلی ترین محتوایی است که می توانید برای مشتریان ارسال نمایید. ( منظور از مشتریان، هم مشتریان بالقوه و هم مشتریان بالفعل می باشد. )

به این نوع بازاریابی به تعبیر سِت گودین بازاریابی با کسب اجازه می گویند. در مدل کمی پیشرفته تر خود مشتری با ثبت پست الکترونیک در فرم عضویت خبرنامه، انتخاب می نماید تمایل دارد از چه حوزه ها و موضوعاتی پست الکترونیک دریافت نماید. کسب اجازه از دریافت کنندگان پست الکترونیک به قدری مهم است که برخی از متخصصی بازاریابی دیجیتال ارسال پست الکترونیک غیرهدفمند(بدون کسب اجازه) را از اصلی ترین دلایل تخریب شخصیت کسب و کار (برند) می دانند.

از دیگر موضوعاتی که می تواند به افزایش درگیر شدن کاربران با یک کسب و کار آنلاین کمک کند، ارسال کدهای تخفیف یا به اصطلاح Promotion های تبلیغاتی زماندار می باشد. مشتری که یکبار از کسب و کاری خرید کرده و یا از خدمات آن کسب و کار استفاده کرده است، با دریافت کدتخفیف در پست الکترونیک به خرید بیشتر ترغیب می شود.

پس از پست الکترونیک به سراغ مقوله بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing برویم. موضوعی که این روزها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و روز به روز نیز به ضریب نفوذ آن افزوده می شود.

شبکه های اجتماعی فقط یک ابزار برای انتشار محتوای کسب و کارها نیستند. از شبکه های اجتماعی برای ایجاد آگاهی و شناخت مخاطب نسبت به کسب و کار، ارتباط با مشتریان و خریداران، درگیر کردن مخاطبین با خدمات و محصولات و … می توان بهره برد.

آنچه مسلم است در بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی نیز، تولید محتوی گام اصلی و انتشار آن گام بعدی می باشد. نقش “محتوی ” در این نوع بازاریابی تاثیرگذارتر از افزایش دامنه ارتباطات (مثلا افزایش دنبال کنندگان صفحه در شبکه اجتماعی) می باشد.

اشتباهی که برخی از صاحبان کسب و کارها مرتکب می شوند این است که ابتدا به دنبال جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی هستند تا در آینده محتوا به این مخاطبین عرضه کنند. در صورتیکه فرآیند صحیح در بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی دقیقا برعکس می باشد، این محتوای اصیل و با کیفیت و منظم است که مخاطب را جذب و ماندگار می کند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی دقیقا شبیه روش های ذکر شده قبلی فرایند زمانبری است و نیاز به صبر و حوصله و دقت در پیاده سازی دارد. در این نوع بازاریابی، مسئله تعامل با دیگران – اعم از مشتریان، همکاران، ذینفعان و..- مسئله تاثیرگذاری است و باید به تعامل با دیگران اهمیت کامل بدهیم. همه ما صفحات اجتماعی برندهای بزرگ را دیده ایم که حتی به کامنت های کاربران پاسخ نمی دهند و یا حتی برای ایجاد تعامل با دیگران هیچ برنامه ای ندارند. صرف حضور در شبکه های اجتماعی و بروز کردن صفحات کسب و کار معادل بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی نیست.

نکته بسیار مهم این است که هیچکدام از روش های ذکر شده به تنهایی کاربرد خیلی زیادی ندارند و همه این روش ها در کنار یکدیگر و با برنامه ریزی دقیق می بایست استفاده شوند. در شماره های بعدی به روش های مرتبط با بازاریابی درونگرا بیشتر می پردازیم.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *