گاه‌نوشت های علیرضا کاربُر

درباره زندگی، استارتاپ ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال

بازاریابی درونگرا – قسمت 12 (خصوصیات یک محتوای خوب)

بدون دیدگاه

این مطلب در ویژه نامه استارتاپ روزنامه شرق تحت عنوان «بازاریابی درونگرا (12)» منتشر شده و در وبلاگ بازنشر داده می‌شود.

بسمه تعالی

در شماره گذشته تعدادی از خصوصیت های یک محتوای خوب را بررسی کردیم و در این شماره قصد دارم بصورت مختصر توصیه هایی برای تولید محتوای مفید و اثربخش مطرح نمایم.

شما به عنوان مدیر یک کسب و کار بزرگ، یا صاحب یک کسب و کار کوچک 10نفره، یا حتی صاحب یک کسب و کار خانگی نیاز به تولید محتوا دارید. اما تولید محتوای ضعیف تنها به هدر شدن وقت و انرژی و سرمایه شما منتهی می شود. این اصل برای همه کسب و کارها صادق است.

راه درست برای کسب رتبه در موتورهای جستجو، شناخته شدن در شبکه های اجتماعی، درگیر شدن کاربران با کسب و کار شما و… تولید محتوای مفید و خوب است.  وقتی محتوای اصیل و با کیفیت در وب سایت خود منتشر کنید، موتورهای جستجو سایت شما را به کاربران بیشتری نمایش می دهند، وقتی سایت شما بازدیدکننده بیشتری داشته باشد طبیعتا احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری بیشتر خواهد شد.

این انتخاب با شماست که محتوای ضعیف تولید کنید و به آرامی سایت خود را به انتهای نتایج جستجوی موتورهای جستجو بکشانید و یا با محتوای خوب موتورهای جستجو را به سایت خود علاقمند نمایید.

  • محتوای اصیل تولید کنید. (Original Content):

مدتهای زیادی است که موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل نسبت به استفاده از محتوای دیگران ( کپی محتوا ) حساسیت خود را اعلام نموده اند. گوگل کپی و انتشار محتوای دیگران را با اصول خود مغایر دانسته و سایتی که محتوای کپی شده را منتشر می نماید به شدت جریمه می نماید.

اما مسئله فقط کپی نکردن محتوا نیست. وقتی به کپی نکردن محتوا اشاره می کنیم در واقع به ” اصالت” اهمیت میدهیم. ایده کسب و کار شما، آنچه شما پیرامون آن منتشر میکنید، نحوه انتشار و ارائه آن ها و… بایستی با اصالت باشد.

امروزه یکی از آفت هایی که گریبانگیر اکثر کسب و کارها شده است، استفاده از نیروی ارزان ( و حتی ربات های نرم افزاری رایگان ) برای کپی و سرهم کردن محتوی و انتشار آن در وبلاگ و وب سایت ها است. شما با این کار نه تنها به نتیجه مطلوبی نمی رسید بلکه از چشم موتورهای جستجو نیز می افتید.

این دو اصل را همیشه به یاد داشته باشید :

  • هر اندازه که بپردازید به همان اندازه نیز دریافت می کنید.
  • اگر حرف مفیدی برای گفتن ندارید، بهتر است سکوت کنید.

تا زمانیکه این دو اصل را در فرایند تولید و انتشار محتوا سرلوحه کارهای خود قرار می دهید در مسیر تولید محتوای با کیفیت و با اصالت خواهید بود.

  • عناوین قدرتمند، با معنی و جذاب انتخاب کنید.

عنوان قوی و با معنی خواننده را به سمت محتوای شما جذب می نماید. طبق یک تحقیق مشخص شده است که 80% مردم عنوان محتوای شما را می خوانند و فقط 20% از آنها برای خواندن مابقی متن وقت می گذارند. برای همین است که خیلی از متخصصین تولید محتوی معتقدند عنوان مطلب حتی از متن مطلب نیز مهم تر است.

برای عنوان مطالب خود به اندازه متن مطالب وقت بگذارید. بهتر است پیش از انتشار چند عنوان مختلف برای متن در نظر بگیرید، آن ها را بنویسید و سپس از میان آن ها یکی را انتخاب کنید. عنوان مطلب است که مردم را وادار به خواندن محتوای شما می کند، پس به آن اهمیت دهید.

  • محتوا را عملیاتی عرضه کنید.

محتوایی اثرگذار است که ذهن مخاطب را درگیر انجام یک فعالیت نماید. وقتی پستی برای وبلاگ خود می نویسید تلاش کنید مخاطب کارهایی که پیشنهاد میکنید را بصورت عملیاتی انجام دهد.

مثلا اگر پستی درباره نحوه پخت یک غذا منتشر می کنید، از مخاطب بخواهید قدم به قدم با شما در فرایند پخت غذا همراه شود و نتیجه کار خود را نیز برای شما و مابقی بازدیدکنندگان منتشر نماید.

  • برای پرسش های مخاطب، پاسخ داشته باشید.

اگر از کاربران گوگل بپرسید چرا از گوگل استفاده می کنند، خواهند گفت : ” گوگل برای هر عبارتی که جستجو می کنیم، تعداد زیادی لینک، تصویر، ویدئو و… در پاسخ به ما نمایش می دهد. “

کاربران دقیقا به همین دلیل به وبلاگ یا وب سایت شما سر میزنند. آن ها به دنبال پاسخی برای پرسش ها و ندانسته هایشان هستند. اما نکته مهمتر اینکه آن ها نه تنها فقط پاسخ سوالشان را می خواهند، بلکه انتظار دارند هرچه سریعتر آن ها را به پاسخ برسانید. سوالات ( یا مطالبی که کاربران در جستجوی آن ها به سایت شما رسیده اند ) را حدس بزنید، برای آن ها پاسخ های مناسب، کوتاه و سریع تدارک ببینید و آن ها را در معرض دید قرار دهید.

از چیدمانی شبیه کتب غیر داستانی استفاده کنید. بخش های مختلف مطالب را با عنوان و زیرعنوان هایی عرضه کنید که مخاطب در یک نگاه بتواند عناوین کلی مطلب شما را دریابد. این وظیفه شما به عنوان تولید کننده محتوا است که هم پاسخ درخوری برای سوالات کاربران داشته باشید و هم همزمان اطلاعات مفیدی از کسب و کار و خدمات خود به ایشان بدهید.

در شماره های بعد تعداد دیگری از خصوصیت های یک محتوای خوب و اثربخش را با هم بررسی خواهیم کرد.



برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *